PREVENIREA
DEZADAPTABILITĂŢII COPIILOR ŞI ADOLESCENŢILOR DIN FAMILII SOCIAL-VULNERABILE
Schimbărilor
care au loc astăzi în societatea noastră, au adus o serie de probleme, una din
ele este problema excluderii sociale a
copiilor. Relevanţa acesteia este că în fiecare an există o creştere a
delincvenţei juvenile, dependenta de droguri, există o tendinţă privind creşterea numărului de copii cu comportament
deviant, vagabondajul copiilor
,comiterea faptelor anti-sociale şi delincvenţa lor. În ultimii ani, din cauzele socio-economice creşte numărul de minori al căror
comportament este deviant (Numarul copiilor inregistrati de organele de
tutela,din a.1996 pina in prezent, a crescut cu 54%,alcatuind in an.2013- 3483
de copii). Motivele abaterilor în comportamentul copilului apar
ca urmare a instabilităţii politice, socio-economice şi morale. Influenţa crescândă a pseudoculturii, mercantilizarea
excesiva a societăţii, influenţa crescândă a cultului puterii, criminalizarea
societăţii, schimbările privind conţinutul
orientărilor de valoare a tinerilor duce la inadaptare socială printre
copii şi adolescenţi. Caracteristicile sale sunt o încălcare a normelor de
moralitate şi drept, comportament asocial, pierderea relaţiilor sociale cu
familia şi şcoala, surparea acidă a sănătaţii mintale, alcoolizarea din adolescenţa timpurie, predispoziţie la
sinucidere.
Destructiv pentru bunăstarea societăţii este prăbuşirea legăturilor de familie şi de rudenie. Acest lucru ţine de condiţiile socio-economice a familiei la
nivel scăzut, condiţiile de viaţă săracă. Situaţia economică instabilă este
nefavorabilă relaţiilor de familie, părinţii plecaţi peste hotare, epidemia de divorţ. Astfel, în familie
sunt reflectate toate problemele sociale.
În această ordine de idei, Biblioteca-Centru Cultural
„I.Mangher”, îşi desfăşoară activitatea timp de 23 ani. Graţie experienţei
impunătoare privind lucrul cu copiii din această categorie, se observă
schimbarea calitativă a vieţii copiilor,care s-au manifestat productiv în
diferite ţări ale lumii,dar şi în ţară. În acest scop sunt elaborate diverse programe de lucru cu
copiii, care au onoarea de a fi diriguiţi de profesionişti cu experienţă. In
cadrul bibliotecii se pune un deosebit accent pe instruirea şi dezvoltarea
continuă a cadrelor.
Prin intermediul artei
și activităților culturale, se va axa pe dezvoltarea și educarea
copiilor în baza valorilor moral-spirituale (respectul pentru oameni, pentru
natura, respectul pentru ei înșiși,toleranţă etc.)
Or, societatea are nevoie de terapie şi nu una
material-consolatoare, ci terapie prin artă,prin cultivarea conştiinţei, care
este coloana vertebrală existenţei umane.
Stela
MORARU
Комментариев нет:
Отправить комментарий