345

6 октября 2011 г.

Chişinău în albumul familiei


Suntem în anul omagierii oraşului nostru. Poate nu este el cel mai mare şi mai frumos oraş de pe faţa pămînului, dar vorba poetului:

...Ştiu ca sunt oraşe mari,

 unii le visează chiar.

 Dar eu nu dau pe nimic

 Chişinaul meu cel mic!

 Aici mi-i casa cea din poveşti

 cu trei muşcate la trei fereşti,

 aici o frunză, un fulg de nea

 mă înfioară cu şoapta ta...

Aşa este oraşul nostru: vesel şi trist, bucuros şi nu prea... Dar este iubit, pentru că este al nostru. Aici ne-am născut, aici am crescut şi ne-am maturizat, aici am devenit cine am devenit.
Ca un părinte iubitor el ne acceptă aşa cum suntem: copii alintaţi şi nesăbuiţi, şi tot ca un părinte ne iartă toate greşelele şi suferinţele pe care i le aducem.
Oraşul nostru: CEL MAI FRUMOS, CEL MAI MÎNDRU ŞI CEL MAI MĂREŢ ORAŞ DE PE FAŢA PĂMÎNTULUI.
Noi, cei de la „I.Mangher”, în semn de respect şi admiraţie faţă de oraşul nostru, am gîndit un album „CHIŞINĂUL ÎN ALBUMUL FAMILIEI”. Am adus cu toţii de acasă fotografii cu bunicii şi părinţii tineri, cu noi mici, fericiţi şi fără griji pe străzile oraşului de odinioară, cu locuri şi inscripţii dispărute pentru totdeauna. Şi iată declaraţia noastră de dragoste pentru Chişinău – oraş cu titlu binemeritat de CAPITALĂ A ŢĂRII.
Cum am lucrat asupra acestui album am scris aici. Mai jos vă propunem cîteva poze din el:
  

И сниться мне ночами Кишинёв.

Прозрачный воздух, озера пятно,

его поверхность, сердцевина, дно.

Тот переулок, где пришлось родиться,

и парк, в котором можно заблудиться.

Спешу домой, где точно – мать с отцом,

чтоб с ними перекинуться словцом.

Виктор ГолковНе пишется – такая пустота 




Ты стоишь величавый, красивый,

Город песен, творений, цветов!

Словно в сказке тебя сотворили,

Наш любимый, родной Кишинёв!


Г. Шафир. Родному Кишинёву






Şi florile şi-azurul ţi-s veşmînt,

Frumos lăcaş al cînturilor mele,

Oraşule, ce nu pot să te cînt

Decît de sus, urcat şi eu pe schele.       


Liviu Deleaunu. CHIŞINĂU
       
Я по его бродил бульварам

и в парках и садах сидел.

И хоть местами был он старым,

но всё же молодцом глядел.

Красивый город, современный,

и от Европы не далёк.

Но я люблю тот, довоенный,

тот еврейский городок.

Лев Фрухтман. Еврейский городок

                           





Встань и пройди по городу весны,

Где нежно солнце облекает листья,

И свет – как золотая кровь – в резных

Головках храмов безупречно чистых.

Михаил Финкель. Кишинёвский апрель
                                                   


                                          
A prins temei

Acolo, Bulevardul Tinereţii –

Unde în numele vieţii

Şi a veşnicei ei înnoiri

Printre noile clădiri,

Veche, întru toată dreptatea,

N-a rămas decît ”Maternitatea”.      

Liviu Deleaunu. Strada mea


Şi-n noaptea trează

Luceferii tîrzii dansează

Pe movul Lac Comsomolist.

Liviu Deleaunu.  Nocturnă autumnală




Dar, credem că impresiile vor fi altfel, atunci cînd îl veţi răsfoi 
"pe viu", or blogul nu poate transmite suflul nostalgic al Albumului. 










Комментариев нет:

Отправить комментарий

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...